Niektorí z nás sa iste už v mladom veku dostali ku strategickým hrám, ktoré boli dostupné zväčša pre počítače keďže ovládanie na konzolách nebolo veľmi mysliteľné pre nedostatok ovládacích prvkov a tak nejak aj praktickosti. My sme si tak mali možnosť vyskúšať aké to je riadiť jednotky na bojovom poli a v mnohých budovateľských stratégiách aj rozšírené možnosti ekonomického riadenia. Rôzne strategické hry nám ponúkali rôzne možnosti toho ako veľmi sme mohli zasahovať, v takom Strongholde máme na starosť spokojnosť obyvateľstva, ktorá sa odráža na tom ako veľmi a radi sa budú do nášho kráľovstva vydávať za dobrodružstvom (niektorí neskončia najlepšie). V Cossacks záleží hlavne na tom koľko jedla a zdrojov dokážeme vyprodukovať tak aby sme mali dostatočne silný národ a čím viac jednotiek a ľudí máme v moci tým viac toho jedia. Každá strategická hra má svoje špecifiká vďaka ktorým si na ne radi zaspomíname alebo sa k ním aj vrátime. Niektoré majú po čase trochu problém spustiť sa na modernejších zariadeniach a operačných systémoch ale to je cena postupu doby. Niektorí autori sa rozhodli že svoje stratégie taktiež prispôsobia, vylepšia im maximálne rozlíšenie alebo celkovo vylepšia grafické spracovanie, s tým že si ich môžeme kúpiť znova. Tento koncept celkom funguje a hoc si hru musíme kupovať znova robíme to radi, predsalen je to naša mladosť na ktorú si následne môžeme spomenúť kedykoľvek otvoríme nášho steam klienta, battle net client alebo GOG na ktorých sa nejaké tie stratégie nájdu (nezabudnime na MS Xbox, ktorý nám ponúka dostať sa k stratégiám za mesačný poplatok, podobne aj v Uplay alebo po novom Ubisoft connect).

Čo nové medzi stratégiami

Ešte donedávna bol zaužívaný len koncept aktualizácie starej hry v podobe grafického kabátika. Po novom sme sa však dočkali aj rozširovania hry o nové národy v hre Age of Empires 2, ku mne sa práve táto hra naneštastie v mladosti nedostala takže som nemal možnosť zapraxovať sa v asi najhranejšej hre a nemám k nej tak nejak vzťah avšak verím že hráči predošlej hry si prišli na svoje aj v novej aktualizovanej verzií. Čo však nové hry ? Vznikajú ešte nejaké tie stratégie a ako sa hrajú ?

Nové Hry

V poslednej dobe sa po čase konečne dostávame aj k novým hrám od ikonických štúdií, ktoré opäť hľadajú nejaký ten zisk aj v oblasti strategického žánru. Možno by však v niektorých prípadoch bolo lepšie viac ostať pri základoch a tom čo fungovalo než aktualizácií, tak ako tvrdia mnohý v recenziách pod týmito titulmi, aký však má význam vydávať nové hry bez inovácie ? Je to veľmi rozdeľujúca problematika moderných strategických hier. Napríklad novo vydaný Stronghold Warlords si neužil veľa chvály, je to už nejaký ten rok odkedy od štúdia Firefly vyšla nová hra a aj napriek tomu že sa to konečne podarilo sa asi nejeden vývojár v tomto štúdiu zamýšľa nad tým či bude pracovať aj na ďalšej hre. Na krku už majú niekoľko po sebe idúcich neúspechov a nejeden by sa nezhodol na tom v čom vlastne tá zapeklitá problematika tkvie. Niekto hovorí že sa nedržia pôvodného konceptu ale hry ktoré sa viac držali pôvodného konceptu si nenašli dostatočné miesto na dnešnom trhu s hrami, proste nezaujalo. Tak čo majú vlastne autori takýchto hier robiť ? V dnešnom článku sa skúsime tak trochu pozrieť na to čo by sa dalo robiť a čo by možno mohlo byť zaujímavé.

Free A Woman Playing a Video Game Stock Photo

Ako si predstavujem ideálnu strategickú hru ?

Rozhodne jedna z mojich najobľúbenejších je práve Rise of Nations od Microsoftu, Microsoft kedysi vydával výborné hry spomeňme si na takého Freelancera, big shame že pre túto hru nevyšlo už žiadne pokračovanie, ako dieťa som si robil nákresy vesmírnych lodí ktoré som si predstavoval že sú v hre, ono sa tam fakt cez módovanie neskôr dali aj pridať ale engine hry časom ostarol a už to naozaj nepôsobí tak že by sme sa k hre až tak chceli vracať, koniec koncov hoc by sme aj chceli neexistuje obchod kde by sme si hru mohli zaobstarať ako kopec iných zaujímavých stratégií (Lord of the Rings: BFME 1 & 2 etc.). Vráťme sa ale k myšlienke, ak by sme dokázali vydať novú hru a mal by som ju na starosti asi by som sa snažil držať hlavne tých konceptov ktoré fungovali vždy teda postupnej kampani ktorá vysvetľuje jednotlivé budovy po jednej a je v podstate ťažiskom misie vďaka ktorej sa naučíme pracovať perfektne s každým aspektom hry hoc možno Gen Z by so mnou nesúhlasilo ale keby si našli trochu viac času a trpezlivosti zistili by že je to tak fakt lepšie, berte to ako zenovú terapiu, neponáhľame sa len dýchame čistý vzduch zo zaprášeného vetráku od počítačovej bedne 👍😅. Budovanie s relatívne akceptovateľným množstvom budov, ak chce autor pridať viac budov je to jednoduché treba pridať viac národov, ktoré sa hrajú každý inak niečo na štýl starcraft tam to je fakt citeľné a musíte ovládať každý národ možno aj zbierať iné suroviny ? Ťažko sa to balancuje ale koncept je to výborný lebo si môžete voliť svojho favorita tak ako keď mávame aliančnou vlajkou no neviem kto to robí ale keby mám robil by som to 😅. Bojové akcie, áno bojové akcie sú ťažiskom každej stratégie to tam nesmie chýbať, hoc ja by som pridal aj pacifistický režim ako to dovoľuje Rise of Nations, ktorý vám nedovolí bojovať a len sa snažíte ekonomicky predbehnúť vášho súpera. Ak bojujeme nech to stojí za to a možno je na zváženie aj stará dobrá možnosť obmedzovania aktívneho počtu jednotiek pred spustením hry, to vie zamiešať strategickou kartou. Bojové jednotky by mali byť zaujímavé a prípadne mať aj nejakú tú aktívnu abilitu naviac, aj keď niesom veľký fanúšik keďže som poleno na spravovanie veľkého počtu akcií naraz, v mojej hre by som teda možno vynechal tento prvok a viac sa zameral na talentovo štylizované vylepšovanie jednotiek. Je náš súper zameraný na healovanie ? Tak poladime talenty aby sme redukovali healovacie schopnosti jednotiek oponenta. Tak aby sme ho mohli zaskočiť a on nečakal to že sa bude diať niečo špecifické. Silné ekonomické aspekty by boli asi jedna z najdôležitejších prvkov na ktoré by som sa zameral, otázka je či chceme veľa možností a surovín alebo tak akurát ? Niektoré hry si vystačia aj so zlatom alebo drevom, niektoré ponúkajú kov, ropu, vedomosti ? Asi by som sa držal toho konceptu aby ich nebolo viac ako 7 ale zas nie menej ako 4. Nech je to trochu zaujímavé a váš súper má možnosť zatopiť vám tak aby ste museli ostatné zdroje obchodovať a nemali ste dosť financií na jednotky. Pozrel by som sa taktiež na hudobné prevedenie hry. V poslednej dobe mám pocit že soundtrack je ako keby ste nahrali zvuk Váhu a ten pustili do hry, nič čo by vyslovene urazilo ale nemá ani žiadnu hĺbku. Spomeňme si na taký soundtrack LOTR BFME kde hrala epická alebo pokojná hudba ktorá sa striedala úžasnými momentami v boji alebo tesne pred víťazstvom. Vždy sme vedeli čo sa deje aj bez nutného vykrikovania pána z pozadia že naše jednotky sú pod útokom. Aj keď ten tam asi tiež bol 😅. A to čo ma na nových strategických hrách vyslovene hnevá je nedobre škálované velkosti pomerov jednotiek a budov ! Ja vás chápem ! Chcete aby tie jednotky bolo fakt vidno, ale ako sa do kelu mám vžiť do tých fremenov keď sú väčší ako ich domy ? Aj Hagrid mal svoj domček dostatočne veľký k pomeru jeho existencie! Držme sa aspoň trochu nejakých reálnych proporcií nech sa vidíme ako panovník niečoho reálneho dobre ? 😅 No a kvalitné menu, veď viete trávime tam dosť času keď sa pripravujeme na hru či už MP alebo SP. Tak nech tie fonty sú primerane veľké. Často sa stretávam s tým že tam dajú taky pidi text že by som potreboval dalekohlad na monitor aby som videl čo sa deje. Z jednej strany v hre je to dobre. Ak máme možnosť odzoomovať a vidieť celé bojisko z diaľky je to super sme ako na vyhliadkovej veži. Ale to UI by som rád videl obzvlášť keď je tam A4 textu o tom čo konkrétne vylepšenie spôsobí, a veď je drahé tak nech aspoň viem čo robí! A možno tu by som rovno dodal že skúsme spraviť nastavenie ktoré tieto texty redukuje na nutné minimum. Nepotrebujem vedieť všetky detaily okolo možno by bola lepšia malá tabuľka vplyvu v % na dané predmety ktorých sa to týka než kopec textu z ktorého tam sice farebne vysyvietené sú tie % ale kým ich naskenujem pohľadom moja hlavná budova je napadnutá netopiermi. Je ešte mnoho ďalších aspektov ktoré by som rád videl v strategických hrách, ale to by sme tu boli aj večne, preto by som rád nechal priestor aj vám. Máte nápad na to aká strategická hra by bola dobrá a čo by v nej nemalo chýbať ? Dajte nám vedieť v komentároch ! 🎮🎮

Tags:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *