Ako čas plynie, začína sa k nám do domácnosti dostávať umelá inteligencia. Môže za to aj spoločnosť Nvidia, ktorá sa rozhodla, že je čas implementovať funkcionality, ktoré UI so sebou prináša. Žiaľ na to, aby sme ich mohli využívať, bude nutné vlastniť RTX karty, ktoré sa ale časom stávajú výkonnejšie a dostupnejšie.
Prvá generácia kariet RTX v podstate nedosahuje požadovaný výkon na praktické využitie v hrách tak, ako sa pôvodne zamýšľalo. Hlavne čo sa týka všetkých efektov, s ktorými spoločnosť prišla. Čiže reflektovanie odrazov, pokročilé vykresľovanie tieňov na základe fyziky a rozmiestnenia objektov. Snímkové frekvencie sú zasiahnuté až príliš výrazne a my sme sa tak skôr dočkali nespokojnosti zo strany hráčov. Na druhú stranu spolu s riešením ako by sa dal tento zážitok vylepšiť, sme sa dostali k technológií DLSS, ktorá už v dnešnej dobe výrazne ovplyvňuje výkon hier a vieme si predstaviť, že do budúcnosti môže značne posilniť aj streamovacie služby.
Nvidia Broadcast
Zaujímavou funkcionalitou, ktorú prináša Nvidia pre všetkých vlastníkov kariet je ale napríklad možnosť čistenia šumu z mikrofónov pomocou ich aplikácie Nvidia Broadcast. Môžeme v nej taktiež nájsť možnosť rozmazávania pozadia na kamere, upravovanie prehrávaného zvuku z reproduktora, no najzaujímavejšou ostáva práve čistenie zvuku. Táto funkcia, hlavne v období dnešného home officu, vie byť naozaj do značnej miery osožná. Treba si však uvedomiť, že ako každá UI, aj Nvidia Broadcast má svoje chyby krásy. Niekedy si nie je istá, či sa snažíme hovoriť alebo sa jedná o cudzí zvuk, ktorý je nutné odfiltrovať, a nám sa tak stráca prvé písmenko z vyslovenej vety. Autori sami čiastočne sabotujú aktualizácie, ktoré nám priniesli záhadné vyhadzovanie aplikácie do popredia vždy, keď sa spustí aplikácia, ktorá používa mikrofón, a to bez možnosti nastavenia takéhoto zobrazovania. Vie to byť niekedy naozaj otravné, obzvlášť, keď sa snažíte na niečom pracovať a neustále vám bezdôvodne vyskakuje aplikácia, ktorú považujete len za ovládač zvuku. Každopádne, výsledok nasadenia takejto aplikácie dokáže eliminovať v pracovnom prostredí väčšinu zvukov na pozadí, ak vám plače dieťa, beží vysávač, televízia, vy môžete aj napriek tomu pohodlne pracovať a nevyrušovať svojich kolegov pri rozhovore a to bez nutnosti neustáleho tlmenia mikrofónu.
DLSS
Čo sa týka herného využitia umelej inteligencie, veľmi podstatná je v poslednej dobe Nvidia DLSS. Spoločnosť AMD už momentálne pracuje na svojej alternatíve. Hlavnou výhodou použitia DLSS je „bezstratové“ upscalovanie rozlíšenia. Poznáte to, na televízií si pustíte film v 4K, ale zistíte, že to tak nejak … nie je úplne ono, no a v zapätí prichádza šok, že vaša TV vlastne nemá podporu 4K. Vy teda prichádzate o detail a vaša televízia downscaluje rozlíšenie. V tomto prípade je to však práve naopak ! Váš video zdroj je v nižšom rozlíšení a to sa upscaluje na 4K alebo iné rozlíšenie, podľa toho, aké si nastavíme. Výhoda je v tom, že vykresľovanie vyššieho (natívneho) rozlíšenia pomocou grafickej karty, je výkonovo náročné. Nvidia sa teda rozhodla, že dá možnosť autorom hier naskenovať svoje hry a natrénovať UI tak, aby dokázala z nižšieho rozlíšenia priamo počas prebiehajúcej hry vykresľovať textúry v takej podobe, aby vyzerali ako keby boli vo vyššom rozlíšení, a to pri veľmi nízkej cene na výkon zariadenia. Vy si tak môžete užiť aj najnovšie hry pri najvyššej kvalite a dobrej snímkovej frekvencií aj na slabšom zariadení, ktoré má ale aspoň nejakú RTX grafickú kartu. V poslednej dobe medzi hry, ktoré podporujú takúto akceleráciu, pribudol titul Fortnite, no funkcionalita začína byť dostupná vo väčšine nových AAA hier. Napríklad najnovšie Call of duty, Battlefield, Watch Dogs Legion, Control a ďalšie. Treba si však uvedomiť, že takéto upscalovanie nemusí vždy dosahovať kvalitu natívneho rozlíšenia, a keď si vyskúšame porovnať natívne rozlíšenie pri najnižších detailoch s DLSS upscalovaným najvyšším datailom, zistíme, že sa nám lepšie pozerá na natívny výsledok. Obzvlášť pri poslednom Call of duty som mal tento dojem. Technológia sa ale zlepšuje a my môžeme očakávať rozširovanie možností toho, akým pristupujeme k hraniu hier a využívaniu UI.
V budúcnosti sa môžeme tešiť hlavne na zlepšovanie enkódovania prenosu streamovaných hier službami ako je Nvidia Now, Stadia a Xbox streaming, ktoré si už v dnešnej dobe môžeme skúšať. Mimochodom služba Nvidia now v nedávnej dobe prešla na drahšie mesačné poplatky, pridala ale možnosť využitia RTX funkcií v hrách. Ak teda nevlastníte zariadenie, na ktorom by ste si chceli RTX funkcie vyskúšať, vďaka Nvidia Now si môžete tento zážitok skúsiť za 10€ mesačne, samozrejme so svojou vlastnou knižnicou hier.