Vedci vynašli produkt, ktorý môže podporiť rast zubnej skloviny, čo znamená, že by sme mohli mať konečne nový spôsob liečby zubných kazov.

„Remineralizácia riadená peptidmi je zdravou alternatívou k súčasnej starostlivosti o zdravie zubov,“ povedal materiálový vedec Mehmet Sarikaya.

V roku 2018 výskumníci z University of Washington oznámili vývoj liečby založenej na peptidoch – krátkych reťazcoch aminokyselín spojených peptidovými väzbami, ktoré nie sú dostatočne dlhé na to, aby sa mohli považovať za plnohodnotné proteíny.

Pri aplikácii na umelo vytvorené zubné lézie v laboratórnom prostredí produkt remineralizoval zubnú sklovinu a účinne „liečil“ léziu.

Zubná sklovina je produkovaná typom bunky nazývanej ameloblast; tieto vylučujú proteíny, ktoré tvoria sklovinu, kým je zub ešte v ďasne. Bohužiaľ, akonáhle je proces tvorby zubnej skloviny dokončený a zub sa objaví, naše ameloblasty odumierajú. Počas nášho života naďalej strácame sklovinu.

„Baktérie metabolizujú cukor a iné fermentovateľné sacharidy v ústnom prostredí a kyselina ako vedľajší produkt demineralizuje zubnú sklovinu,“ povedal výskumník v zubnom lekárstve Sami Dogan.

V malej miere je možné naše zuby remineralizovať pomocou slín, fluoridových zubných pást a prísad do pitnej vody. Ale akonáhle je na zube viditeľná dutina, musí byť ošetrená zubným lekárom – čo zvyčajne znamená vŕtanie a vyplnenie otvoru zubnou plombou.

Na vývoj novej liečby sa tím obrátil na jeden z proteínov produkovaných ameloblastmi. Tieto proteíny, nazývané amelogeníny, zohrávajú kľúčovú úlohu pri regulácii tvorby zubnej skloviny.

Tím navrhol peptidy založené na tomto proteíne a vytvoril liečbu s peptidom ako aktívnou zložkou. Aplikovali ho na zubné lézie v laboratórnom prostredí a zistili, že pomáha vytvárať novú mineralizovanú vrstvu na demineralizovaných oblastiach a integruje ju so sklovinou pod ňou.

Podobné lézie tiež ošetrili fluoridom, ale iba liečba peptidmi viedla k remineralizácii pomerne hrubej vrstvy – pripomínajúcej štruktúru zdravej skloviny.

Pre budúce kroky na uvedenie tohto produktu na kliniku budú potrebné ďalšie testy, aby sa zistilo, ako peptidový roztok funguje u skutočných pacientov a či sú výsledky také spoľahlivé ako výsledky v laboratóriu.

V prípade hlbokých dutín, ktoré zasahujú do vrstvy dentínu pod sklovinou, bude pravdepodobne potrebná výplň.

Vedci sa však domnievajú, že ich produkt by sa mohol stále predávať ako súčasť preventívnej každodennej starostlivosti o zuby vo forme zubnej pasty alebo gélu, aby sa minimalizovali drahé cesty k zubárovi kvôli plytkejším zubným kazom. „Formulácie s podporou peptidov budú jednoduché a budú implementované do voľne predajných alebo klinických produktov,“ povedal Sarikaya.

Zdroj: https://www.sciencealert.com/ingeniously-simple-dental-treatment-could-heal-tooth-cavities-without-any-fillings?fbclid=IwAR36kkt4aracIoF8dH03wEnxM__wpdUcQ9g-U_nZD8bMiaZSxkFlqFF-pSE