V posledných rokoch sa rozmohol koncept kde si musíme za to aby sme si užili hru zaplatiť. Vo väčšine prípadov ide hlavne o vizuálne prvky pri ktorých sa autori hier snažia spraviť tie základné tak nezáživné aby sme ani nemali na výber ak chceme aspoň trochu vyniknúť, väčší problém to môže byť v prípade že sa autori rozhodnú že do hry pridajú aj prvky vďaka ktorým si finančne môžete zlepšiť herný zážitok aj tak že ste vo výhode oproti oponentom. Čo môže byť ešte horšie ? Keď si kupujete za týmto účelom tzv. „Lootboxy“ za ktoré musíte zaplatiť a vlastne ani neviete čo za to dostanete a tak platíte tak trochu za výherný automat aj keď momentálne pri žiadnom nestojíte.
Faktor otravnosti
Niekedy mám pocit že sa autori hier snažia vyrobiť hry tak aby boli čo najviac otravné a držia nás pri záujme naozaj len okrajovo na veľmi tenkom dlho pletenom motúze tak aby sme neušli lebo nás baví hrateľnosť ale bez platenia si to moc neužili. Jedna z posledných hier ktoré ma vytáčali priam ku stropu po tomto úžasnom motúze bola mobilná hra pre android ktorá sa volá Cooking Craze. Je to výborná hra mám rád také vyklikávacie hry ktoré vás trénujú v rýchlosti reakcií a svižnosti, problém však nastáva keď levely prestanete mať možnosť dokončiť bez platenia. Vylepšíte si reštauráciu na maximum, ste rýchly ako kurz varenia z Talianska a sústredený ako pri milionárovi keď ste sa rozhodli riskovať to s tou vyššou sumou. No a ba čo … nič. Ver či never nestačí to, buď vám hra na konci levelu oznámi že ste boli príliš pomalý, nedosiahli ste požadovanú sumu hoc všetci zákazníci odišli spokojný alebo ste nemali všetky likes (tieto sú asi najťažšie na tie nestačia niekedy ani tie platené boosty) a tak si musíte zaplatiť nejaký ten boost a keď akurát máte horšiu hru môžete si rovno zaplatiť ďalší. Ono by to ani nebola taká katastrofa keby ste mali istotu že sa posuniete a keby to bolo lacné. Ale ono nie je. Za 3-6 boostov niekedy vyžaduje hra 5-10€ platby, keď si vezmeme že nie vždy to s nimi vyjde tak nás to veru nebude stáť málo. A prečo by som vlastne mal zaplatiť keď som všetko spravil správne mám plné vylepšenie na ktoré som musel dlho šetriť a splnil som všetky požiadavky ? No proste preto aby na tom niekto zarobil a oplatilo sa mu to. Niekedy by som radšej videl tú reklamu a prijal to že musím čakať 30s na to aby som mohol pokračovať …
Čo s tým ?
Ťažko povedať, autorom sa jednoznačne tento spôsob vypláca, zarába im to viac ako keby hru jednorazovo predávali aj za nejakú sumu, keďže v tom prípade by hru vyskúšalo menej ľudí. A proste im to tak funguje, ľudia za to platia. Ja by som povedal že pre takého priemerného Američana alebo Nemca je tá cena ešte celkom v pohode ak vám na účte na konci mesiaca zostáva viac ako 600€ tak už tých 10-20€ možno oželiete, ale čo taký Slovák ? tu si naozaj radšej kúpite niečo užitočnejšie pre život a reálne by tá cena bola vhodnejšia keby je to len 1/3 alebo ¼ pôvodnej ceny. Zaujíma ale niekoho to odkiaľ hráte ? Asi moc nie a navyše keby sa s týmto začne špekulovať, je dosť možné že by sa snažili využiť to aj v zahraničí a tváriť sa pri nákupoch že sú od nás. Jediné ako proti tomu môžeme bojovať je nekupovať si takéto hry a nehrať ich. Prípadne hľadať alternatívy, čo je niekedy veľmi ťažké snažil som sa nájsť platené alternatívy k hrám ktoré mám rád avšak nič sa nenašlo. Čo narobíme to je hold život, cooking craze som teda zmazal a za mňa je to celkom škoda potenciálu pretože v tej hre je tak veľa reštaurácií že ma bolel prst keď som sa chcel prescrollovať až na koniec. Myslím že by nikoho nezabilo keby sme museli platiť menej a aspoň by si každý zahral viac. Nuž možno raz Slovensko postúpi a finančne si prilepšíme tak aby sme si mohli dovoliť utrácať aj na drobnosti ako sú hry na mobil, ale myslím že ani z konceptuálneho hľadiska to nie je príliš správne nechať obohacovať sa až priveľmi malé množstvo ľudí. Ak to raz zavedieme ako štandard bude to štandardom aj pre budúce generácie ktoré prídu po nás.