Slávnostne prehlasujem, že som fanúšik Marvelu. Aj keď musím povedať, že filmy po EndGame z roku 2019 nemám moc napozerané. Chýba im dômyselnosť, zvraty, zaujímavé rozprávanie. Svetlou výnimkou je Shang-Chi a jeho legenda o desiatich prsteňoch (ide vlastne o náramky…) Verím, že úspech Deadpoola a Wolverina zašlú slávu obnoví, tak ako u mňa aspoň čiastočný záujem o Marvel. Pri písaní článku o právach veľkých filmových štúdií na postavy z Marvel komiksov som si uvedomila, že o tomto červeno – bielom kolose neviem nič a je na čase to zmeniť.

Marvel Comics oslavuje 85 rokov svojej existencie. V roku 1939 istý, (doslova dobrý muž) Martin Goodman, založil spoločnosť s názvom Timely Comiscs. Práve v období okolo tohto roku sa záujem o krátke kreslené publikácie zvýšil, možno práve kvôli napätiu vo svetovej politike, ktovie, ale toto obdobie až do roku 1956 sa označuje pojmom Zlatá doba komiksov (Golden age of comic books.) Goodman bol už od detstva fascinovaný časopismi a publikovaním, takže svoju kariéru začal ako  predajca pre vydavateľstvo Independent News. V roku 1932 založil Goodman spolu s kolegom vydavateľstvo/spoločnosť  s názvom Western Fiction Publishing. Časopisy (v angličtine pulp magazine) sa zameriavali hlavne na tínedžerov a young adults. Goodman vytváral mnoho takýchto spoločností, všetky boli nezávislé, takže ak jedna skrachovala, ostatné to nijakým spôsobom neovplyvnilo. Každá spoločnosť vydávala iné typy pulp časopisov, ale všetky sa prispôsobovali trendom.  Do roku 1938 vydával Goodman 27 rôznych „pulp-ov“.

A teraz niečo veľmi fascinujúce. Aj vo Vás evokuje názov pulp magazine kultový film Pulp Fiction? Pulp Magazine nemajú v slovenčine žiadny dostatočne dobrý preklad. Ale ide o lacné časopisy, ktoré vychádzali od roku 1896 do roku 1955. Názov je odvodený od typu papiera, na ktorý boli tlačené, aby si zachovali svoju nízku cenovku – pulp – buničina, celulóza. Pulps boli celé ilustrované, a najčastejšie boli o hrdinských postavách  vydávané v románových dĺžkach. Pulps sa pokladajú za predchodcov dnešných superhrdinsých komiksov.

Radosť pre Goodmana nastala hneď v októbri 1939, kedy bol vydaný prvý komiks – Marvel Comics #1 kde debutovali postavy Human Torch, maskovaný detektív Angel a antihrdina Namor McKenzie ( inak známy aj ako Sub-Mariner). Predalo sa 80 000 výtlačkov, po tak veľkom úspechu nasledovalo druhé vydanie v novembri 1939, z ktorého sa predalo približne 800 000 výtlačkov. Goodman začal najímať umelcov, aby vykryl nečakaný dopyt. Do spoločnosti sa tak dostali mená ako Jack Kirby, Syd Shores alebo Stanley Lieber. (Ak vám to meno nič nevraví, prečítajte si ho ešte raz a keď ani ti nepomôže, nuž čítajte článok ďalej. )

V 40.rokoch už Európu sužovali boje Druhej svetovej vojny a hrozba nacistickej expanzie sa dostávala aj za oceán. Prispôsobujúc sa situácii Jack Kirby a Joe Simon vytvorili silnú postavu patriota brániaceho slobodu – Kapitán Amerika. V decembri 1940 bol vydaný komiks s názvom Captain America Comics a silná postava celého budúceho univerza Steve Rogers bola na svete. Dnes všetkým známy oblek pripomínajúci americkú vlajku na obálke prvého vydania udiera Adolfa do tváre.  (A to ešte predtým ako sa skutočne USA zapojili do druhej svetovej vojny). „Cap“ mal úspech naprieč generáciami, od detí, cez mládež až ku vojakom vystrelil Timely Comics ku hviezdam Zlatej éry komiksov.

Ešte stále neznáme meno Stanleyho Liebera sa začalo dostávať viac do popredia. Len 17 ročný Stanley sa do spoločnosti dostal ako asistent a mal na starosti, aby umelci, ktorí kreslili atramentom mali vždy plné kalamáre a žalúdky. Okrem toho gumoval ceruzkou nakreslené línie z už hotových kresieb. Spočiatku však nebol v divízií, ktorá vydávala komiksy, začínal ako asistent pre pulpové magazíny, ktoré Goodman stále vydával. Aby sa jeho pravé meno nespájalo s „pulp magazines“ používal pseudonym Stan Lee. (Teraz je to meno už úplne jasné, však?). Po odchode Kirbyho a Simona sa Stan stal vedúcim kreatívneho oddelenia a zohral veľmi významnú úlohu v úspechu spoločnosti.

Lenže so vstupom USA do vojny sa atmosféra celej spoločnosti zmenila. Jednak autori a kreatívci, ale aj čitatelia boli povolaní do vojny. Komiksy so superhrdinami boli stále čítané avšak už obmedzeným množstvom ľudí – najviac mladými mužmi v službe. Kvôli ťaživej svetovej nálade sa viac predávali humoristické komiksy, ktoré aspoň trochu odohnali negatívne myšlienky. Tomuto trendu sa prispôsobil aj Goodman a časom prestal vydávať superhrdinské komiksy, v roku 1949 prestali úplne vychádzať Human Torch, Sub-Mariner a v roku 1950 aj Captain America.

Spoločnosti sa darilo tak, že si mohla dovoliť presťahovať sa do Empire State Building. Goodman si otvoril svoju vlastnú distribučnú spoločnosť – Atlas News Company, aby zvýšil zisky. Ale situácia sa opäť zmenila keď „vypukla“ Kórejská vojna. Veľký dopyt nebol po superhrdinoch, do popredia sa dostali bolesť, strach a zúfalosť obyčajného vojaka a najväčším nepriateľom bol komunizmus a propaganda. S vydaním posledného Kapitána Amerika sa značka Timely Comics prestala objavovať v záhlaví komiksov, nahradilo ju logo Atlasu. Okrem zmeny nálad v spoločnosti, sa naskytol ďalší problém. Komiksy mali príliš veľký úspech a začali sa o ne zaujímať odborníci. Tvrdili, že kreslené stránky s krátkymi textami okliešťujú slovnú zásobu detí a ukazujú násilie a zbrane v kladnom svetle. Dokonca vznikol aj výbor, kde sa riešilo spojenie medzi komiksami a zvýšeným násilím. Zákony nevstúpili do platnosti, ale nevídaný záujem pochoval mnohých distribútorov a vydavateľov komiksov. Predaje spadli takmer na nulu.

Vzniklo Comic Code Authority, ktorú založili zostávajúce komiksové spoločnosti. Pred vydaním komiksu CCA skontrolovala, či neporušuje pravidlá, nepoburuje témou a až keď boli prísne pravidlá splnené, komiks dostal pečiatku CCA approved mohol byť vydaný. Cenzúra však bola naozaj tvrdá. Keďže Atlas vydával svoje materiály dokázal tieto kruté časy prežiť. Avšak náklady boli vysoké, tržby takmer nulové a Goodman musel distribučnú časť spoločnosti zrušiť. Istý čas sa jeho publikácie pod logom Atlas distribuovali spoločnosťou National Comics (dnes známy ako DC Comics, áno Goodman sa spriahol s konkurentom), aby prežili. Jediný zamestnanec Stan Lee spolupracoval s externistami na nových tituloch o obrovských postavách so zvláštnymi menami, napríklad The thing that should´t exist. Vďaka týmto podivnostiam sa im poradilo ako  tak prežiť.

roku 1961 bolo potrebné prísť s novými nápadmi, pretože National Comics (dnešné DC) vydala Justice League of America – tím superhrdinov a predajnosť bola neuveriteľne dobrá. Stan dostal úlohu vymyslieť pre Atlas ich vlastnú formáciu hrdinov. A Stan prišiel s Fantastickou štvorkou, pričom jeden člen tímu vychádzal z pôvodného Human Torch. Lee opísal svoje postavy ako: „Hrdinovia, ktorí boli menej než dokonalí. Hrdinovia, ktorí spolu nie vždy vychádzali, ale hrdinovia, na ktorých sa dalo spoľahnúť, keď išlo o veľa“.

Fantastic Four mala úspech a do redakcie chodili listy od nadšených fanúšikov. Oživený trend superhrdinov bolo potrebné využiť, a tak vznikol The Incredible Hulk – opäť veľmi úspešný. Povojnový baby boom stvoril nových čitateľov, ktorí tento revolučný štýl písania „žrali“. Pridaním myšlienkových bublín do komiksov sa dostal čitateľ viac do mysle postavy a vedel sa s ňou viac zžiť. Vznikali ďalšie postavy Thor, Daredevil, seržant Nick Fury, Ironman, Spider-man. Tímové zoskupenia ako Avengers s Kapitánom alebo X-Men. Vďaka tomuto úspechu sa príbehy postáv začali odohrávať na pokračovanie, teda celý príbeh nebol ukončený v jednom výtlačku.

Pokračovanie tohto zaujímavého príbehu sa pripravuje.

Zdroje: digitalartistleague.medium.com, supermegamonkey.net,

Tags:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *