Ahojte, po celkom dlhej dobe sa hlásim. Pravidelnosť článkov sľubovať nebudem, ale dúfam, že článočky a témy budú aj napriek tomu pre vás zaujímavé. Tento článok bude o zaujímavom a hlavne pomerne smutnom osude mesta, ku ktorému mnohí prirovnávajú Slovensko. Možno výber témy ovplyvnil fakt, že sa o automobilový priemysel zaujímam už dlhšiu dobu alebo, že v pomerne krátkom čase som videla dosť filmov vsadených do prostredia tohto mesta ako Four Brothers (s Markom Wahlbergom, Tyreseom Gibsonom), Gran Torino (v réžii a hlavnej úlohe s Clintom Eastwoodom), 8 míľa s Eminemom alebo moja srdcovka Le Mans ´66. Každý vraví o smutnom osude a nepeknom príklade pre Slovensko. Ide o americké mesto Detroit v štáte Michigan, ktoré bolo najbohatšie s najprosperujúcejšou ekonomikou, nízkou nezamestnanosťou a spokojným obyvateľstvom a po pár desaťročiach potrebovalo finančné injekcie od Washingtonu. Čo sa stalo? Čo stojí za vzostupom a pádom automobilovej veľmoci Detroitu?
Dajme si najskôr ľahký exkurz do histórie a geografie štátu Michigan. Názov pochádza z indiánskeho slova mishigami čo v preklade znamená veľké jazero. A je to naozaj odvodené od reality, lebo Michigan je jediným štátom USA, ktorý sa skladá z dvoch polostrovov, okolo sa nachádzajú jazerá, Hurónske a Michiganské, má najdlhšie sladkovodné pobrežie zo všetkých štátov na svete. Do 17.storočia tento priestor obývali indiánske kmene, potom sa stal súčasťou Francúzska ako kolónia. Po istom čase sa dostal po vplyv Británie a po americkej vojne za nezávislosť bolo územie ponechané nezávislým štátom. Súčasťou teritória Únie sa stal až v roku 1836 ako 26. štát v poradí. Veľmi rýchlo sa stal priemyselným ťahúňom, ale aj turistickým lákadlom. Dokonalý pomer. Koniec 19. a začiatok 20. storočia sem prilákal emigrantov hlavne z Európy, zo štátov Fínska, Macedónska a Holandska. A aj napriek rozmanitej ekonomike, ktorá nebola zameraná len na jeden typ výroby, v najväčšom meste Detroit sa rozvinul hlavne automobilový priemysel, mohlo za to pár faktorov.
Prvým bola vynikajúca poloha nie len Detroitu, ale aj celého štátu. Nachádzal sa pri pobreží, takže vyrobené produkty mohli exportovať loďami, ale nachádzali sa aj blízko transkontinentálnych železníc, čiže mohli využívať aj vlaky. Okrem toho disponovali úžasnými nerastnými surovinami a obyvateľstvom naučeným tvrdo pracovať. To všetko boli predpoklady na úspech a nevídaný rast. Od polovice 19.storočia neexistovalo mesto a miesto, ktoré by rezprezentovalo americký pokrok a moc lepšie ako Detroit. Mesto s prívlastkom motorové ťahalo ekonomiku celých Spojených štátov hore, do výšin a ešte ďalej…
Tu spravíme menšiu prestávku a dôležitú odbočku z hlavnej cesty. Určite vám hovorí niečo meno Henry Ford – vynálezca, vizionár, obchodník a vlastne dobrák od kosti. Pán Ford bol rodák z Michiganu a od útleho detstva zručný, vedený k tvrdej manuálnej práci, ale zároveň fascinovaný technikou. V desiatich rokoch videl prvýkrát parnú lokomotívu, stroj, ktorý nebol ťahaný konským záprahom. To otvorilo jeho detské očká a vyznačilo životnú cestu. Po istom čase sa presťahoval do Detroitu, kde pár rokov pôsobil a po vyučení sa vrátil do hometownu. Čítal vedecké časopisy a aj napriek názoru odborníkov, že parný stroj nič neprekoná, usilovne pracoval na niečom lepšom – na benzínovom motore. V roku 1896 sa mu podarilo zostrojiť samohybné vozidlo, o tri roky neskôr založil svoju prvú spoločnosť – Detroit Automobile Company. Nanešťastie spoločnosť skrachovala. Ford totiž tvrdil, že automobil má byť pre všetkých, nie len pre najvyššiu a najbohatšiu vrstvu. V roku 1901 založil spoločnosť číslo dva s honosným názvom Henry Ford Company, ale po čase a množstve konfliktov sa rozhodol spoločnosť opustiť, (konfliktom bolo opäť presvedčenie že autá sú pre všetkých, investori chceli vyrábať luxusné autá), kompánia nikdy nezanikla, zmenila svoje meno na Cadilac Automobile Company. Do tretice všetko dobré a úspešný podnik Ford Motor Company uzrel svetlo sveta. Jeho myšlienka bola práve tu pretavená do reality na 100%. Ford začal masovo vyrábať cenovo dostupné autá. Išlo o legendárny model Ford T. Od roku 1908 do roku 1927 sa predalo neuveriteľných 15 miliónov kusov. Mechanizácia celého procesu bola za 5 rokov tak vyšperkovaná, že na linke poskladali celé auto za 93 minút. Začiatočná výrobná cena bola 600 dolárov, za pár rokov klesla na 360 dolárov. Auto bolo obľúbené, nie len vďaka nízkej obstarávacej cene, ale aj vďaka jednoduchosti, každý zručný chlap si auto vedel opraviť doma, doslova na kolene.
The Ford Motor Company Detroitu neuveriteľné ekonomicky pomohla, priemyselný park s vlastným prístavom a železnicou, elektrárňou, 120 míľovým výrobným pásom dával prácu viac ako 100 tisíc pracovníkom. Ford nezmenil len ekonomiku štátu, ale zmenil aj spoločnosť ako takú. Veľkú časť zisku investoval do mesta, založil nemocnicu, umelecký inštitút, taktiež dal svojím pracovníkom krásne zarobiť a tí mali možnosť pozdvihnúť úroveň životov, mali väčšie možnosti kultúrneho vyžitia, čím sa pomaly ale isto tvorila konzumná spoločnosť.
Populácia mesta bola v roku 1870 80 tisíc obyvateľov, v roku 1930 to už bolo 1,5 milióna. V približne takom čase keď Ford pustil do sveta Model T, v Detroite vznikla ďalšia automobilka – General Motors a do tretice k nim pribudla spoločnosť Chrysler. Svätá trojica automobiliek – splnený americký sen.
Vďaka politike izolacionizmu počas 1.svetovej vojny sa Ameriky európsky konflikt takmer nedotkol. Prvý problém však spôsobila hospodárska kríza v 30. rokoch minulého storočia. Predaj áut rapídne klesol a kvôli tomu za zvýšila nezamestnanosť. Detroitu pomohla 2.svetová vojna, automobilky sa preorientovali na výrobu vojenskej techniky, hlavne tankov a leteckej techniky.Z Detroitu sa stal opäť raj pre život. Ukončenie vojny a celkový ekonomický rozmach USA potom tomu už len dopomohlo. Po cestách všetkých štátov USA sa premávali nádherné autá značiek Ford, Chrysler, Cadilac, Chevrolet, s nádhernými tvarmi a krásnymi zvukom. Odborníci aj verejnosť sa zhodujú, že najkrajšie modely amerických áut sa vyrobili práve v období 50. – 70. rokov.
Túžba splniť si americký sen lákala do Detroitu mnohých, ľudí začalo byť viac ako práce. Okrem toho priemyselný pokrok v ostatných krajinách, hlavne v Európe spôsobil mierne straty jedinečnosti automobiliek z Detroitu. Pod leskom však mesto vždy skrývalo problémy, hlavne v rasovej nerovnosti. Dátum 23.07.1967 je pomalý začiatok ničivého konca automobilovej veľmoci. V tento deň odhalila polícia nelegálny salón v černošskej štvrti a zatkla 85 ľudí. Nasledovalo 5 dní nepokojov, rabovania, podpaľovania zo strany Afroameričanov. Zahynulo 44 ľudí, na potlačenie nepokojov bolo povolaných 17 tisíc vojakov a bolo zatknutých takmer 7 tisíc ľudí. Detroitská vzbura je najdlhšia, najkrvavejšia a najnásilnejšia vzbura v histórii USA. Kvôli tomu sa biele obyvateľstvo sťahovalo preč, Afroameričania sa stávali väčšinou a rástla nezamestnanosť. Okrem toho automobilky museli čeliť aj rastúcej konkurencii, hľadali miesta, kde by mohli vyrábať autá lacnejšie, a tým pádom prepúšťali zamestnancov v húfoch. Ľudia sa sťahovali na predmestia a centrum začínalo byť len centrom nepokojov, nezamestnanosti a dlhu, keďže príjem mesta tvorili hlavne dane z nehnuteľností, odchodom ľudí, do mestskej kasy neprúdili žiadne peniažky. Detroit sa stal mestom s bohatým predmestím a chudobným centrom.
Mesto padalo a padalo a v roku 2007/2008 narazilo na ďalšie dno. Ekonomická kríza, ktorá zasiahla celý svet zasiahla hlavne automobilový priemysel. Ľudia nemali peniaze na splnenie základných potrieb, na taký luxus ako kúpa auta neboli financie. General Motors, Chrysler a Ford dostali finančnú injekciu od federálnej vlády, aby nemuseli vyhlásiť bankrot. Najhoršie však dopadlo mesto ako také, ktoré vyhlásilo bankrot. V súčasnosti je 83% obyvateľstva Afroamerického pôvodu a viac ako tretia žije v chudobe.
Takmer všetky tie filmy, ktoré som spomínala v úvode sú vsadené do doby úpadku Detroitu. Vyrabované budovy, zhorené, ošarpané s rozbitými okami, bez dverí s vysokou mierou kriminality.
A prečo prirovnávajú Slovensko ku Detroitu? Slovensko je taktiež orientované len na jeden typ priemyslu – automobilový. Na tom je postavená celá ekonomika štátu, exportujeme autá, importujeme hlavne súčiastky na ne. Len pre pripomenutie na Slovensku sa nachádzajú závody štyroch automobiliek, v Bratislave Volkswagen koncern, v Žiline je Kia Motors, v Trnave PSA – Peugeot, Citroen, a v Nitre Jaguar – Land Rover. Videli sme čo spravila pandémia s automobilkami, výroba klesla na tak nízke čísla, až sa to zle čítalo či počúvalo. Čo sa stane keď sa rozhodnú napríklad odísť z nášho územia, tie následky budú nedozierne…
zdroj