V dnešnej dobe možno u niektorých absolventov stredných škôl klesá záujem o pokračovanie v štúdiu, a samozrejme nie je na tom nič zlé. V dnešnom článku sa vám však pokúsim priblížiť to, čo sa mi na mojom štúdiu páčilo, a možno aj niektoré veci, ktoré by vás mohli motivovať k tomu, zamyslieť sa nad tým, či by sa vám to predsa len nemohlo zapáčiť. Ako som sa dostal k vysokoškolskému štúdiu ja ? Ani sám neviem, pôvodná myšlienka bola, že pôjdem pracovať niekde v IT a vlastne škola bola to posledné, čo ma po strednej škole trápilo. Loziť 5 dní nútene niekam, kde musíte celý deň sedieť. Už mi to ani neprichádzalo zaujímavé, hoc musím sa priznať, posledné 2 roky som si na strednej škole užil.
Ako som sa dostal na vysokú školu ?
Jedného slnečného dňa sme boli na obede so starkými, boli sme sa prejsť. Jedlo bolo fajn a už sme boli na odchode domov. Po ceste mi napadlo, že som na nejakom náhodnom webe videl, že termíny na prihlášky na VŠ končia niekedy v marci, a ja som len tak pre srandu hľadal nejakú blízku nízko nákladovú VŠ v okolí na mape. Vedel som, že jedna s elektro zameraním je len kúsok od miesta, kde sme sa boli najesť, a tak som zahlásil, že by sme sa mohli ísť pozrieť na to, do kedy majú termíny oni. Samozrejme, na tabuli bol termín 31.3. Aký bol práve deň ? 31.3. 👌👍 To, čo sa udialo nasledovne, bolo vlastne celkovo založené na psychológií. Ja som sa zľakol a začal som hneď od ďalšieho pracovného dňa obvolávať školu, či je to fakt posledný termín. Tu sa mi našťastie dostalo odpovede, že bude aj 2. kolo naberania študentov, a ja som sa vlastne celkom prestal zaujímať o to, či vlastne chcem alebo nechcem niekam ísť a zameral som sa len na to, aby som sa tam dostal. Jednalo sa o elektrotechnický odbor digitálnych technológií a ja som vlastne ani vôbec nevedel, o čom je, vedel som len, že môžem pokračovať ďalej v mojom odbore zo strednej školy. Prijíačky neboli, šlo sa rovno len na zápis. To vám bola skúsenosť, svoju ISIC kartičku som si vybavil asi až na 3.x, čo som musel doklusať do Žiliny 😅 . Vybavovanie prihlášky tiež nebola najľahšia úloha, snažil som sa nájsť niekoho, kto by mi pomohol s vypĺňaním ale nakoniec to skončilo tak, že som si musel poradiť sám, ale dobre mi tak.. veď to som práve neskôr začal považovať asi za najlepšiu vec, akou som mohol začať svoje prvé vysokoškolské štúdium.
Uniza
Na Unize som pobudol celkom rok. Intenzívne som sa účastnil prednášok a cvičení prvý semester. Druhý som už chodil na tie predmety, ktoré sa mi páčili a tak nejak do počtu, po pár týždňoch som však kul už iné plány. Avšak o tom potom. Moja predstava o vysokej škole bola asi taká ako o strednej škole. Prvý deň prídete, prebehne nejaká tá slávnosť, hodíte si chill na nádvorí, pozriete sa na vašich nových vyučujúcich. No, poviem vám, tu som teda mal prekvapenie 😅 . Žiadne chillovanie na nádvorí, ale počty. Prvé, čo sme mali, bola matika. Tu som sa zapotil, preberali sme matice. Nečakal som, že už v prvých 15 minútach budem mať strach o svoje chápanie preberanej látky, ale už po obede som dostal na cviku komentár, že mi to boh vie ako nejde. Snažil som sa to brať s humorom ale ten ma každým týždňom opúšťal viac a viac ✔ . V polke prvého semestra som už matematiku vnímal ako že stačí, keď si zapíšete, čo sa povie, popočúvate na hodine, prídete domov a na skúškach to nejako bude. Vôbec som sa už nechytal na to, ako mám upraviť limitu tak, aby som dostal jedno celé krásne číslo a derivácia mi prekrížila oči už úplne. Učivo sa bralo svižne a väčšina triedy chápala, čo sa deje a keď nie, dokázali na to po čase prísť a úspešne sa dopracovať k výsledku. Mne však veru výsledky vychádzali rôzne, schopnosti upravovania rovníc boli na bode mrazu, a premeniť sínus na číselnú hodnotu bola nerealizovateľná úloha. Čo sa týka ostatných predmetov, veľmi sa mi páčilo programovanie. Pán docent má môj obdiv za perfektne naučené teoretické základy a aj praktické príklady s dobrými postrehmi, na čo si na začiatku s programovaním dávať pozor. Vďaka týmto základom do dnes viem, aký rozdiel je medzi deklaráciou premennej a inicializáciou, a kopec iných základných vecí, ktoré by som inak asi ani nenadobudol. Fyzika bola zaujímavá a bavila ma. Čoraz viac sa však tlačila matika aj sem, na to sme aj boli upozornení. Ekonomika bola tiež super a vlastne asi všetky ostatné predmety. Aj na elektrotechnike sme mali zaujímavé testy a veci, z ktorých sa človek niečo nové naučil. Kameňom úrazu však ostávala matematika. Skúškové prifučalo skôr ako by som bol čakal a už som aj počítal … predmet som musel nakoniec preniesť a tu sa začali moje strategické úvahy o budúcom postupe. V druhom semestri sa pridala elektrotechnika, kde sa počítali Kirchhoffove zákony a vypočítavalo sa presné napätie, prúd a odpor v daných obvodoch, ktoré sme si kreslili. Tu som sa zamyslel nad celým štúdiom ako takým. Je toto čo som chcel študovať ? Programovanie ma baví, ekonomika ma baví … matika sa len zhoršovala, šlo to takpovediac do kytek, pri dvojnom integrále som sa zdvojil aj ja so svojou psychickou stabilitou. Elektrotechnika to však dorazila, uvedomil som si, že nechcem riešiť obvody a ich napätia. Jediné, čo ma zaujímalo, boli počítače a tam tie obvody už vyriešené sú, nie ? Niekde v tomto čase kamarát zo srandy povedal, že by sme mohli ísť na KU. On to síce v zapätí anuloval, no ja som sa po večeroch, keď som strácal nádej v pokračovanie tohto štúdia, začal zaujímať o to, čo ak by som na tú KU šiel. Pozrel som si odbory a predmety, a ajhľa Informatika v názve odboru … tak to by mohla byť iná káva. A tak sa aj stalo. Stačilo pár online chatov s kamarátkou, ktorá tu už študovala a rozhodol som sa, že spravím zmenu.
Značné množstvo študentov po prvom roku na škole zistí, že je na zlom odbore. Ak si myslíš, že si divný, nemysli si a hľadaj sa ďalej👍
PF KU RK
Keď som sa hlásil na PF KU, už som nemal také problémy s tým, ako vyplniť tlačivá prihlášky, vedel som ako to chodí už z Uniza a KU mala dokonca elektronický systém, ktorý mi dovolil spraviť to pohodlnejšie. Myslím, že v tejto dobe už neni nutné ani posielať prihlášku papierovo (ale ruku do ohňa za to nedávam). Pamätám si ako dnes, ako som dostal na zápise pred seba papier, kde som mal vyznačiť, ktoré predmety si volím. Čo bola pre mňa novinka, na Unize sa prvý rok predmety nevolili. Už teraz sa mi to začalo páčiť. Vedľa mňa sedel nádejný študent Gymnázia z Ružomberku. Ja, ako veľký talent na vypĺňanie papierov, som radšej niektoré veci od neho odpísal, tak, aby som potom zas nemusel riešiť patálie s tým, že som niečo nepochopil správne. Čo sa predmetov týka, dostal som úžasný nápad. Boli tam matematiky … zase … a ja ako odvážny nádejný študent som ich všetky vyškrtol, nebudem sa s nimi predsa babrať, keď ich jednoducho nechcem, nie ? No … ukázalo sa, že zas tak veľmi sa vyberať nedá 😅 . Ale aspoň o jednu matematiku menej bolo, tú voliteľnú, ktorá mala slúžiť na doučovanie (nakoniec som tam aj tak chodil ale keď prišiel čas testu nenápadne som sa vytratil bez stopy). Čo sa týka môjho spolusediaceho kolegu zo zápisu, veľmi sa tešil na matiku, hovoril, že mu ide dobre a moje rady, že by si to mal vyškrtať teda neakceptoval. (Myslím, že keď neprišiel na skúškové, zistil to, čo ja už na Unize … Matiku NIKDY NEPODCEŇUJ ! 😅) Tentokrát som bol pripravený a hoc nie na prvý krát, podarilo sa mi zdolať limitu. Zapotil som sa pri niektorých úpravách ale s pomocou mojej spolužiačky bol život ľahší. Tá tiež dorazila z Košíc z fyziky, matika samozrejme … úderný predmet, ktorý vám vie pokaziť chuť z existencie. Tu sme však kooperovali. Čo sa mi na PF KU páčilo asi najviac bola extrémna variabilita predmetov. Niekto to môže považovať za nevýhodu, 14 predmetov na jeden semester ? Damn. Za celé štúdium som natrafil na Psychológiu, Geografiu, Dejiny, Architektúru (nie tú počítačovú, fakt som bol ošahávať omietku miestneho múzea, aby som zistil, čo ukrýva jej brizolit a mohol o tom napísať do seminárnej práce), Pedagogiku, Sociálnu výchovu, Teológiu a kopec ďalších. Poviete si ok, ale šiel si študovať Informatiku nie ? A že jej nebolo málo 🙂 Hneď prvý semester sme sa prepracovali k funkciám, ktoré vyžadovali prehrávanie ľudovej hudby a to, čo vyžaduje prehrávanie ľudovej hudby je už fakt masaker. Možno to však bolo aj tým, že sme používali pascalovské IDE s modrou obrazovkou, ktoré môžete poznať zo SŠ poniektorí. Toto prostredie zobrazovalo naraz len 10 riadkov ? A znaky mi nešli písať skratkami na klávesnici, musel som si ich kopírovať z notepadu. Tak to sa už človek zapotí okrem kódenia myslieť aj na to, ako tam ten znak natlačiť. 100 riadkové programy už naozaj človek scrolloval hore dole a brain buffer bol na full loade 😅 . Každopádne sme to zvládli, dnes už viem, že takýto program som mohol písať a kompilovať aj v notepade, keby k nemu používam nejaký terminálový príkaz. V druhom semestri sme riešili pointre, veľmi zaujímavá vec a hlavne v pascale. Riešili sme rôzne architektúry počítačov, sieťovanie, operačné systémy a kopec iného. Proste tu nebol iba jeden predmet s akou takou dotáciou hodín, my sme v tej škole boli niektoré dni fakt dlho, ale keď máte byť s kým, čas beží ako voda. Ďalším faktorom, čo na mňa počas štúdia pôsobil veľmi dobre, bola socializácia, spoznávanie nových ľudí, možnosť diskutovať ku učivu s ostatnými študentami. Možnosť posedieť si medzi hodinami, keď ste čakali hodinu alebo dve na ďalšie vyučovanie nebola vôbec pain. Vlastne som sa tešil, že sa pôjdem porozprávať s kamarátmi a dať si kávu. Štúdium bežalo rýchlo, darilo sa mi úspešne neprenášať predmety, niekedy som musel ísť opakovane na nejakú skúšku, no šlo to celkovo dobre. Mal som dobrý pocit. Informatiky bolo naozaj kopec a dozvedel som sa aj nejaké tie nové veci, avšak vzhľadom na to že ma informatika bavila vždy, tak čo sa týka predmetov ako grafika, architektúra a pod. v podstate som tieto veci už tak nejak za čas naštudoval sám. Predmety, ktoré môžem vyzdvihnúť z bakalárskej časti štúdia sú určite webový dizajn (nerieši sa tu len dizajn, prelezie sa až k MVC aplikácií s .net core technológiou), programovanie a databázy (vyskúšate si relačné databázy Postgres a tie do praxe, ak chcete pracovať v IT, fakt maximálna potreba) aspoň teda, čo sa týka IT. Na Mgr. zas dominovali neurónové siete, ale o tom už som písal v predošlom článku o robotovi EV3. Celkovo, keď študent ukončí toto štúdium, je kvalifikovaný hlavne ako vyučujúci predmetu informatika, môžete si ho nakombinovať aj s inými odbormi tak, aby ste mali väčšiu šancu sa zamestnať v školstve, väčšinou sa vyžadujú 2+ predmety. Avšak ak ste dvoj-odborák prichádzate práve o obrovský kus predmetov, ktoré som práve spomenul. Cvičenia tu fakt budú chýbať, čo je škoda. Preto ak máte záujem v budúcnosti programovať a byť zamestnaný v IT, skôr odporúčam ak je nastavenie také, aké bolo študovať jednoodbor. A nemusíte sa báť, že by vás do práce nevzali. Treba len posilniť vo voľnom čase záujem o aktuálne frameworky javascript a určite angličtinu, keďže tá momentálne žiaľ na škole nie je. (Tu by som sa nerozhodoval na základe jazyka, na Unize sme mali tiež AJ jeden semester a veru ani sme nemuseli rozprávať). Dobrý kurz bude dobrá kombinácia s hromadou voľného času 👌 . Celkovo hodnotím svoje štúdium veľmi kladne a na konci svojho článku ešte pridávam veci, ktoré sa mi páčili práve na PF KU.
Dodatočné aktivity na KU
- Podarilo sa mi aspoň chvíľu byť členom IT Klubu, česť IT klubu, bojoval dlho a statočne. Škoda, že sa nenašli ľudia, s ktorými by sa dala budovať jeho existencia aj naďalej, nápad bol skvelý a v minulosti fungoval perfektne.
- Vyskúšal som si, čo to je byť technikom takej IT katedry. Veľmi dobrá skúsenosť aj tu sa človek priučil veľa nových vecí. Obzvlášť ja, čo som mal fakt trestuhodný deficit v riadení a nastavovaní tlačiarní, tu som si jednu fakt premakanú musel rozobrať a s kolegom zložiť. Tých krokov na rozobratie veru nebolo málo. Taktiež administrácia. Priznávam sa, fakt ma to bavilo ! 🙂
Čo sa mi teda vlastne páčilo ?
- Kopec predmetov, človek sa učil o všetkom a verte mi, už veľa krát som tieto informácie použil v praxi. Ak sa radi zamýšľate nad tým, čo sa dá robiť v živote alebo v našej spoločnej existencií lepšie, vysoká škola vám môže ponúknuť náhľady, ktoré by ste inak náhodne nenašli.
- Socializácia, priestor na spoznávanie veľkého množstva nových ľudí. Možno sa vám niektorí ľudia zapáčia na toľko, že vás donútia zamyslieť sa nad vaším smerovaním v živote a prioritami. Preberiete niektoré zvyky, ktoré vám do budúcnosti pomôžu preniesť sa cez to všetko, čo na vás striehne.
- Voľný čas (musíš sa učiť yes but) na oboch VŠ som mal voľný piatok a krátke štvrtky, niektoré semestre som mal dokonca 3 dni a 1 z nich krátky. Damn, toľko voľna už asi v živote neuvidím, do toho prázdniny a skúškové sú pre niektorých prázdniny sami o sebe.
- Naučíte sa komunikovať profesionálne, docenti a profáci nie sú len tak ledajakí ľudia. Prešli si procesom, ktorý ich niečo stál, aby boli tam, kde sú a museli so svojimi nadriadenými komunikovať na úrovni. Keď budete za nimi chodiť naučíte sa to aj vy, a to vám na môj dušu bude len na osoh, keď potom budete písať tým HR personám.
- Vypĺňanie kadejakých papierov ? No, po tomto zážitku s požadovanými papiermi na vysokej škole, či už len na zápis do vyššieho ročníka alebo žiadostí si človek zvykne čítať to, čo podpisuje. Veľmi dobrá vlastnosť, ktorá nejednému zachráni zadok. Veď to poznáme výkriky z aj múdri schybí „a ja som to podpísal!“ (tvrdí pán na ulici)
- Štipendiá, štipendiá, štipendiá ? Môj celkový príjem za štúdium bol veľmi solídny, vlastne, keď sa odčítali náklady za bývanie a stravovanie bol podobný ako ten čo vám zostáva na útratu zo zamestnania.
- Knižnica, prístup do knižnice je samostatná kategória. Čítanie si kníh medzi hodinami, keď nemáte čo robiť s tým, že keď sa vám prestane pozdávať odložíte ju a vezmete si novú ? Hell yeah.
- Písanie bakalárky, diplomky. Tu to samozrejme záleží na tom, čo si navolíte ja som si Bakalársku prácu navrhol tak, aby mi vyhovovala a Diplomka bola navrhnutá perfektne už sama o sebe. Stálo to čas ale rád spomínam na svoje úvahy, čo uviesť a čo nechať bokom. Človek pri písaní dobrej práce, ktorá ho zaujíma na nové nápady k téme a myšlienky, s ktorými sa raz bude dať pracovať (keď bude mať zdroje).
- Psychológia (na tento predmet som sa vždy tešil, sadnúť do kruhu, pripraviť tému a rozprávame, ak už toto nepomôže k extrovertnejšiemu výstupu, tak fakt neviem 😅)
- Piano vo foyer ? Áno pílil som s ním uši študentom aj vyučujúcim dlho, nakoniec sme naše nové staré pianko s kolegom aj naladili. Dúfam, že vydrží hrať krajšie aspoň … no má už svoj vek 👌 . Ak sa vám rozcápe a rozladí, hľadajte technikov na najvyššom poschodí. Tí majú kľúč ladný 🤞 .
Jako by mi někdo mluvil z duše, teda ne z tý stránky IT, ale z toho postupu k VŠ kariéře. Také jsem přihlášku podávala na poslední chvíli a boje s přihláškou jsou nezapomenutelné! Měla jsem i přijímačky a ve finále jsem po 2 letech zjistila, že to co studuji mě prostě zklamalo celkově – jak předměty, tak učitelé a i přístup. Ač jsem se první rok úspěšně poprala s mikro a makro ekonomií a i cvičeními, kde se jen a jen počítalo a já bytostně nenáviděla matiku 😀 Ve finále jsem se po 2 letech rozhodla opustit prezenční studium a jít studovat dálkově něco úplně odlišného (v ČR dálkové studium zadarmo). Pak mě to teda v práci nenaplňovalo a opovážila jsem se po dokončení Bc. přihlásit na 2 školy (Praha a Brno), prostě zkouška, zda na to ještě mám. Vzali mě na obě, bylo nejtěžší se rozhodnout. Po roce jsem byla opět zklamaná konceptem prezenčního studia, ale po tom, co člověku už moc nezbývá ke konci, tak zabere. 🙂 Zastávám názor, že pokud to člověk chce zkusit, ať si VŠ zkusí, je to z mnoha aspektů obohacující, ale každý je jiný a vyhovuje mu něco jiného 🙂 a ano, první roky se lidi hledají, určitě je to v pořádku chvíli tápat, zda je správně.
Ďakujem za komentár ! 😇 Som rád ak som trafil 🙂 Chcel som toho napísať aj viacej ale hovorím si možno ešte bude nejaká ďalšia téma a príležitosť 😅 Celkom závidím že máte to diaľkové štúdium zdarma 🙂 Myslím že aj tu by to veľmi pomohlo s tým že by ľudia absolventi stredných škôl mali väčší záujem zároveň aj študovať. Takto sme odkázaný iba na 2 možnosti, ostať bez príjmu a študovať alebo ísť po peniaze. Vzhľadom na to že peňazí nikdy nie je dosť je celkom pochopiteľné že voľba viac inklinuje k práci 🙂 Z toho čo čítam tvoje články a teraz z tohto fakt vidím obrovský aktívny prístup k životu 👍 Skúšaš veci hľadáš sa, som naozaj rád že ťa tu máme 🙂 Toľko obohacujúcich skúseností o ktoré sa môžeš podeliť je fakt super ! 🙂 Ja by som si na polku vecí ani netrúfol, keby mám ešte raz meniť školu už som bol asi pevne rozhodnutý že by to bolo naposledy 😀